Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

fredag 5 juli 2013

Fredagsdrink för vuxna och barn+ lite helgglitter

För första gången i mitt liv har jag gjort flädersaft. Min vän T kom med en stor påse fläderblommor i söndags, passa på ni också innan flädern blommat över helt. Saften blir klar efter tre dagar i kylskåp och ger knappt 3 liter saft.



Fläder- och citronsaft               Glas Ikea, pappersugrör TGR
35-40 blomklasar
3 citroner
2 liter kokande vatten
1,5 kg strösocker(3/4 paket)
50 g citronsyra(Kryddhyllan Santa Maria, knappt 2 påsar)

(2 kryddmått natriumbensoat när saften är klar, finns i kryddhyllan. Detta används för att saften ska hålla sig längre)

  • Skölj blomklasarna och lägg i en hink eller stor skål
  • Skiva citroner och lägg över blommorna
  • Tillsätt det kokande vattnet och rör ner strösocker tills det löser sig
  • Blanda ner citronsyra
  • Täck med lock eller plastfolie och förvara i kylskåpet i 3 dygn

  • Efter 3 dygn silar jag saften genom att lägga ett durkslag med en kökshandduk över en stor skål eller gryta. 
  • När saften runnit ner, tar jag upp lite i en mugg där jag rör ut 2 kryddmått natriumbensoat som jag sedan häller ner i saften
  • Nu är saften klar att hällas på flaskor. Flaskor finns bl a på Ikea

För de som vill ha en god fredagsdrink kan man göra följande:

Fredagsdrink
2 delar rosévin
1 del fanta
skivad apelsin + ev ett par jordgubbar
is


Glas från Jelly Bean, pall Bengt och Lotta

Och så lite glitter till fräknarna. Nya örhängen, Tilda från bud ta rose by diddi(149 kr). Jag köpte mina i Kristianstad när jag var där på jobbresa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar