Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

lördag 31 augusti 2013

Morotskaka och risotto

Nu börjar förkylningen äntligen ge med sig och idag är det dags för första cykelfesten i vårt område som jag och min kompis anordnar. I går överraskade jag mina arbetskamrater med två morotskakor, det var uppskattat.
På  kvällen blev det pizza till barnen och risotto till mig och maken.

Recept från Buffé






Ingredienser

  • 3 ägg
  • 3 dl socker
  • 3 dl finrivna morötter
  • 1 dl neutral rapsolja
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 3 tsk kanel
  • 1 tsk salt
  • smör till formen
  • valfria ingredienser till garnering, jag tog mynta och blåbär denna gång.
  • Glasyr

    • 200 g färskost av philadelphiatyp
    • 2 dl florsocker
    • 1 msk färskpressad citronjuice

    Så här gör du
    1. Sätt ugnen på 175ºC. Smörj en form­, cm 24 cm i diameter (för 10 bitar).
    2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt de rivna morötterna och rapsoljan. Blanda mjöl,­ bakpulver,­ bikarbonat, kanel och salt i en bunke. Rör ner i äggvispet.
    3. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 60 minuter. Ta ut och låt svalna helt. Lägg kakan på ett fat.
    4. Glasyr: Vispa ihop alla ingredienser till en jämn smet. Bred glasyren över kakan. Garnera med det som passar


    Risotto som jag gjorde igår, väldigt god. Risotto är betydligt godare än vad det ser ut. Tackar Linda på Hem och trevligheter för recepttips.(Kommer från House of Philia från början)
    Här är receptet:

    ..
    RISOTTO MED SKALDJUR 4 PERS
    ..
    olivolja
    1,5 l grönsaksbuljong (3 tärningar)
    1 scharlottenlök
    2 vitlöksklyftor
    400 g avorioris
    1-2 dl torrt vitt vin
    champinjoner
    smör
    150 g parmesan
    persilja
    Räkor med marinad:(förbered detta först). Jag var lat och köpte en färdig burk handskalade räkor
    stora räkor
    3 tsk sambal oelek
    1 vitlöksklyfta
    olivolja
    .
    Gör så här:
    ..
    Koka upp buljongen och låt den stå och sjuda ”vid sidan om”. Hacka lökarna och fräs dem med riset (så att löken blir gul och riset genomskinligt) lätt i olivoljan och tillsätt sen vinet så att det fräser och låt allt koka tills vinet absorberas. Tillsätt lagom med buljong så att riset täcks rör om och låt det koka. Späd med buljongen vart efter och efter ca 20 minuter är riset färdigt (mjukt men med lite tuggmotsånd ungefär). Lite vätska ska finnas kvar. Fräs svampen i smör och vänd ner i riset tillsammans med parmesanen. Fräs de marinerade räkorna (de ska var råa från början och ligga i marinad ca 30-40 min) och vänd ner i riset. Tillsätt lite hackad persilja och pressa över citron och servera och njut!:)

    Efter frisörbesöket...lär nog inte få till några likadana lockar
    till kvällens cykelfest..:-( 
    Efter min långa möteskväll häromdagen, möttes jag av detta när jag kom hem. Åh vad man blir glad och så söt dotter vi har!
    Burk från derriére la porte.
    Nu blir det lite förberedelser inför cykelfest, presentinköp mm
    Ha en riktigt skön helg!/ S

    PS: Vet inte riktigt vad som hände med layouten.. antar att det beror på de länkade recepen. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar