Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

fredag 9 augusti 2013

Ny- gammal lykta och bästa vuxendesserten

 En dag i våras hittade jag mitt fina ljusklot totalt havererat. Ingen ville kännas vid skadan...
Jag fick ljusklotet i julklapp och tyckte verkligen om det. Nu har jag fått ett nytt som min svärmor tog hem åt mig efter sitt besök i Båstad. Ljusgloben är av märket Jelly Bean som jag gillar mycket.
Trasig ljusglob Jelly bean. Kruka Paradisverkstan, Färjestaden Öland
 Möbler Norrgavel Matta Emmöbler

Nytt på plats i min favorithörna; burspråket

Finns i flera fina färger
Vill ni göra en god vuxendessert i helgen är denna supergod och enkel.
 Det bästa är att man kan förbereda den dagen innan och att den ser väldigt proffsig ut.

Äggtoddy a la Mannerheim(från "Halv åtta hos mig")

Antal portioner: 4
4 st äggulor
4 msk socker
2 dl grädde, vispad

Till servering: 4 tsk florsocker  4 tsk nescafé 4 tsk kakao 4 msk konjak 4 st halva äggskal 



Gör så här

1. Koka äggskalen.
2. Vispa äggulor och socker.
3. Vispa grädden och häll ner i äggblandningen.
4. Häll upp i portionsglas.
5. Ställ in i frysen (flytta in till kylen ca 30 minuter innan servering)
6. Precis innan servering - lägg på florsocker, nescafé och kakao i små "öar".
7. Häll 1 msk cognac i äggskalet och placera mitt på.
8. Servera. Låt gästerna hälla konjaken över desserten och blanda ihop allt.



Bästa desserten för vuxna. Skål: Jelly Bean

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar