Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

lördag 16 november 2013

Fiskgryta

I går gjorde vi fiskgryta här hemma. Det är sååå gott! Jag fick receptet av J och alla som ätit grytan vill ha recepet.
Det bästa med den är att det går att förbereda allt dagen innan och förvara i kylen tills man ska äta den(och tillsätta fisk och skaldjur. Jag gör alltid hel sats, så nu har vi även lunch idag.

 Är så glad att jag fick ärva min mormors porslin. Visst är tallrikarna med orkidéer fina?!
Mormor Elin finns tyvärr inte med oss längre, men jag tänker på henne varje dag.

 Recept fiskgryta(något omgjort från originalet). 6 gäster
3/4 purjölök
1 mellanstor gul lök
2 msk smör
3 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
2 tsk salt
2 tsk timjan(torkad)
2 tsk basilika(torkad)
1 tsk curry
3,5 dl torrt vitt vin
2 fiskbuljongtärningar
3 dl vispgrädde
3 dl vatten
2 dl Creme fraiche
1 pkt saffran
lite cayennepeppar och vitpeppar
500g tinad eller färsk torskfilé
500 g tinad eller färsk laxfilé
1-2 burkar räkor i lake eller 500g som skalas

Gör så här:

  • Hacka purjo och lök, fräs i smöret
  • Pressa ner vitlök, rör ner tomatpuré, salt, timjan, basilika och curry. Fräs en kort stund
  • Tillsätt vin, buljong och 1-2 dl lake från räkorna. Koka ett par minuter
  • Rör ner grädde, creme fraiche, vatten och saffran. Sjud i 15 min under lock.
------------------(Hit kan du förbereda om du vill göra den dagen innan eller på fm. Förvara i kylen och ta fram och värm. Annars fortsätter du bara enligt receptet.)
  • Skär fisken i munsbitar och lägg i. Låt sjuda i ca 7 minuter
  • Tillsätt räkor. Koka upp och smaka av med cayenne och vitpeppar.
  • Servera med bröd


Nu blir det lite fix här hemma. Maken och mellansonen har varit på gympa, dottern på fotbollsträning och jag och lillkillen har varit på stan och fikat. I kväll är vi bortbjudna till härliga familjen B, ska bli väldigt trevligt!
Ha en riktigt härlig lördag! Kram Stina

1 kommentar:

  1. Mm ser jättegod ut. Tack för receptet.
    Há en härlig helg!
    Kram

    SvaraRadera