Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

onsdag 23 juli 2014

Fröken i Söder- fobier och ett recept

Har du några fobier?
Jag avskyr verkligen ormar och kan knappt se dem på tv. Det spelar ingen roll om de är små och ofarliga, lika hemska tycker jag att de är.
Var kommer fobin ifrån? Min mamma är också jätterädd för ormar medans min pappa gärna fångade huggormar i min mormors stenmur och skog och visade upp för mig och syrran. Han dödade dem med ett snabbt grepp(de var inte fridlysta då) och avlägsnade dem för att inte vi skulle bli ormbitna. I lumpen fångade min pappa och hans kompisar ormar på västkustens klippor och sålde så att man kunde tillverka serum av giftet. (Min pappa heter inte Crocodile Dundee..)
När jag är ute och springer på stigarna på Stensö förvandlas min blick till en ormscanner- jag letar efter dem så att jag inte ska kliva på någon. Som en mänsklig robot kopplar jag på min infraormblick så fort jag kommer utanför stan eller villaområdet. Min scanner är inte helt tillförlitlig då jag många gånger tagit fel och trott att trädrötter, grenar, sniglar och gummislangar varit ormar. Även då skriker jag högt och skrämmer mina medjoggare- tur att de inte lider av svagt hjärta!
I förrgår passade jag på att ta en löptur när jag hade lämnat av resten av familjen på stranden. Två minuter efter att jag tänkt "Jag har inte sett någon orm i år" ringlade en brun huggorm upp vid min sida. Ett högt gallskrik och en riktig fartökning skedde. Vågar jag mig ut och springa i skogen igen? Jo, det blev en runda tillsammans med S igår kväll. Samma runda, inga ormar. Efter löpturen blev det ett dopp i havet innan jag åkte hem och duschade.

Nu till något trevligare- en nektarinpaj. Jag gjorde den när vi hade besök häromkvällen, mycket god till glass eller vaniljvisp.


Nektarinpaj:
Ugn 200 grader
6-8 nektariner
Smuldeg:
ca 4 dl vetemjöl
drygt 1 dl strösocker
200 g mandelmassa
150 g smör
1. Skär nektarinerna i klyftor och fördela i en pajform(jag tog en lite större form)
2. Smuldeg: Blanda mjöl och socker. Riv mandelmassan och tillsätt den och smöret(i kuber)
3. Blanda samman alla ingredienser. Strö smuldegen över nektarinerna
4. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter

Ha en fin lillördag och se upp för ormarna! Kram Stina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar