Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

söndag 1 november 2015

Fröken i Söder- snart jul?

Snart närmar det sig jul och idag har jag gjort en sats glögg som ska "gotta" till sig advent.

Dottern med kompis har bakat lussekatter, lite tidigt men det tyckte inte sönerna i familjen som åt för glatta livet.
Häromdagen var jag i Ullared och fixade alla klappar till O och M samt present till M som fyller fem i januari.
Leksaker kan man verkligen fynda där!

Hittade även lite annat smått och gott.....

Här kommer recept på glöggen om du vill göra egen:
DUNDERGLÖGG
5 liter svagdricka
5 skivade potatisar
1pkt bakjäst
1,påse nejlikor
1påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära ca 5 cm
1 kanelstång
1-2 pkt russin ( två paket, 500g)
2,5 kg socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i.
Låt stå i rumstemperatur i lugn och ro, minst tre veckor, gärna sex.
Tappa upp på väl rengjorda flaskor,
gärna med en hävert.
Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut!

Man kan inte köra eller bjuda barnen på glöggen!
Ha en fin kväll! Kram 

3 kommentarer:

  1. Det låter jätte gott med egengjord glögg.
    Blir allt lite sugen på att prova! :)
    Men jag är nog för lat och nöjer mig med systemets.
    Ha en jätte fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har iaf alla julklappar klarar huvudet, sedan ska de bara inhandlas.

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig gjort egen glögg, det borde jag kanske prova. Kram Anette

    SvaraRadera