Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

söndag 22 december 2013

Polkagrissnaps

Har du fixat snapsen till julbordet än? Du kanske tillhör samma skara som jag och inte dricker snaps? Nåväl, denna snaps kan t o m den värsta snapshataren gilla.
Jag tänkte göra min snaps i morgon, den blir nämligen klar på bara ett par timmar.
Det enda som är viktigt att tänka på är att använda polkaskruvar av hög kvalitet som på bilden nedan, annars blir snapsen grumlig och ser ganska oaptitlig ut. Du hittar skruvarna i välsorterade godis- eller delikatessbutiker.
Bild Nätet
 Polkasnaps:
350 ml brännvin, vodka el dyl(okryddad). Ta gärna Brännvin Special som har en lite lägre alkoholhalt
100 g polkagrisskuvar av hög kvalitet


  • Lägg skruvarna i en väl rengjord glasflaska på ca 5 dl.(Finns på Ica Maxi, Lagerhaus, Ikea,Clas Ohlsson etc)
  • Häll på brännvinet och sätt på locket/korken och skaka om
  • Upprepa någon gång då och då
  • Efter ca 2 h är snapsen klar. Jag tycker att den blir godast kall och förvarar den såklart i kylen. 
Jag hittade mitt recept på bloggen Made by Mary när jag sökte efter receptet första gången.

Bild Made by Mary 
Hoppas att ni alla får en skön söndag. Stressa inte, det blir jul ändå! Kram Stina

5 kommentarer:

  1. Vilken underbar färg på snapsen!!! Ljusslingan i guld skulle jag gärna ha i min ägo... Och smördegssnurrorna kanske skulle prövas, men med lite het chilisås istället för ketchup!! Söndagskram till Dig från Kate
    PS Nu ser jag bättre

    SvaraRadera
  2. Skulle skriva att jag ser bättre nu på vad det står när jag ska skriva lösenordet för att kunna kommentera... :)

    SvaraRadera
  3. Njae jag avstår snaps, kan ta en klunk av ett snapsglas annars är jag inte så förtjust i det! Julöl är gott t julmaten!
    Ja det blir ju jul eller hur!
    Önskar dig en riktigt god jul
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Vilket bra tips låter god :) kram Diana

    SvaraRadera
  5. Dricker varken öl eller snaps som jag egentligen anser är de bästa till julmat........men snapsen ser väldans god ut. Önskar dig en riktigt God Jul. Kramisar Tina

    SvaraRadera