Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

tisdag 9 september 2014

Fröken i Söder- Veckans recept

När jag hittade detta recept på Åsas blogg var jag bara tvungen att göra den. Varför? Jo, jag älskar både dulche de leche och äpplepaj.
När det var min tur att ta med fredagsfika till jobbet gjorde jag denna goda paj. Alla tyckte att den var jättegod och jag har redan gjort den igen i söndags när vi tog en tur med båten. 
Här kommer receptet:
Äpplepaj med dulce de leche
Smuldeg:
1,5 dl kokosflingor
1,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
100g kallt smör

Fyllning:
800 g äpplen(eller så många som passar i formen)
1,25 dl dulce de leche(karamelliserad mjölk)Man kan göra egen karamelliserad mjölk genom att koka en burk oöppnad kondenserad mjölk(täckt av vatten hela tiden) i ca 2 timmar. 

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och skiva äpplena, stek dem i lite smör. Tillsätt dulce de leche så att alla äpplen blir täckta. Häll i en ugnssäker form.

Blanda ingredienserna till smuldegen och nyp ihop med det kalla smöret. Toppa äpplena med smulorna och grädda ca 20 minuter tills pajen fått lite färg. Servera med vaniljsås!

PS Om någon inte gillar kokos kan man byta ut det mot extra havregryn DS

Ha en bra kväll! Kram Stina


9 kommentarer:

  1. Verkligen äppelkaketider nu. Jag har oxå ett recept i mitt inlägg idag ;) kram Suss

    SvaraRadera
  2. Låter smarrigt, nu i äppeltider, får nog lägga till receptet och testa det ngn dag. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  3. Hej fina Stina!
    tack för din fina kommentar och 1000-tack för kortet i brevlådan. Det kom igår, men jag hann inte tacka då...
    Vad glad jag blev. Det kommer ju inte roliga saker med posten så ofta..;)
    Den där pajen låter supergod och den måste jag allt testa. Älskar paj!
    Å vilken himla fin och glad familj du har där i båten. Kan tänka mig att det är en ren o skär vardagslyx och stor njutning att ha en båt att bara kunna dra i väg i sådär!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Mmmmm, äppelpaj! Men det där dulche... det vet jag inte om jag smakat någon gång. Ja, jag vet, jag är ingen gourmet ;-). Men någon gång ska ju vara den första. Får se om jag hittar det där dulche... i affärren.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  5. Så gott det låter! Hoppas ni mår bra hela familjen. Vi har det toppen,åker hem i natt. Kramar C

    SvaraRadera
  6. Åh, så gott! Jag gillar också dulce de leche, men kan man köpa färdig? Jag brukar koka men det tar ju sin tid om man ska sno ihop en paj lite snabbt och lätt ;-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Mmm det lät gott!
    Kul att du gillade mina nya kuddar, tack för de fina uppmuntrande orden!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  8. Roligt att den blev uppskattad! Ha det bra! Kram Åsa

    SvaraRadera