Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

torsdag 4 september 2014

Veckans recept- Trattkantarellsoppa

Visst är det gott med soppa på hösten?! Denna soppa har jag gjort flera gånger. Passa på att torka trattkantareller på hösten(bara att lägga ut rensade på tidningspapper till de torkat). Torkad svamp finns även att köpa t ex på Ica.
När jag hade inredningsparty förra veckan bjöd jag på denna soppa som jag serverade med ett gott bröd till. Vi var 20 personer, så jag gjorde tredubbel sats.


Trattkantarellsoppa

Ingredienser (ca 4 portioner)
2 msk smör
2 msk möl
1 liten gul lök
1 dl torkade trattkantareller (läggs i 2 dl vatten ett tag, vattnet kramas ur när svampen steks och hälls i soppan tillsammans med det andra vattnet)
1 liter vatten+ 2 dl från svampspadet
2 kycklingbuljongtärningar
2 dl Creme fraiche (34%)
1 tsk tomatpuré
2 msk citronsaft
1 msk cognac
Gräslök till servering+ häll lite i soppan
Salt & svartpeppar

Gör så här
1. Smält smöret och fräs löken utan att den tar färg.
2. Lägg i trattkantarellerna(utan vatten) och fräs lite till.
3. Sikta över mjölet och späd sakta med vattnet (och 2 dl svampspad) så att
mjölet
löser sig.Tillsätt buljongtärningarna
4. Låt soppan puttra på medelvärme.
5. Ha sedan i creme fraiche, tomatpuré, citronsaft och cognac och låt puttra lite
till.
6. Smaka av med salt och peppar.

Servera med Finklippt gräslök och ett gott bröd
PS Använder du färsk svamp går det åt 1 liter rensad och man behöver ej
blötlägga.

 Strax ska jag och mellansonen handla paket till ett kalas på lördag. Dottern
 med kompis ska köras 
till fotbollsträning.Jag ska även baka till jobbets fredagsfika
(äpplepaj med kokos och dulce de leche) och fundera på vad jag ska baka i 
morgon eftersom jag ska sälja fika på dotterns fotbollsmatch på lördag. 
Vad hittar ni på denna torsdagskväll?
Kram Stina



5 kommentarer:

  1. Mmm, soppa är allt gott!
    I morgon blir det nog räksoppa här. Får hoppa personalfest med, men det går bara inte nu..
    Nu väntar jag på att mannen ska komma hem med den där boken till mig:)
    Här blir det lugna gatan, ska bädda rent i vår säng det är vad jag ska göra;-) O kolla på halv åtta, vi kolla på det på play sen. Kollar du på det?
    Ha en fin kväll vännen!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Oj oj vad det låter smarrigt! Lycka till med allt bakande. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Lät som en god soppa och bakningen också! :-) Här har det blivit en långpromenad med sonen ikväll efter vi varit på Lindex eventet. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  4. Hej =) såg gott ut men måsta man torka trattisarna först innan man gör soppan? Kramen Annie Einarsson Myrén

    SvaraRadera