Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

fredag 5 juli 2013

Knäckebröd

Minst två gånger i månaden bakar jag mitt tunna knäckebröd. Jag tycker det är gott till ost och fikonmarmelad, men även som det är med en klick smör till maten,

Stinas knäcke
2 dl majsmjäl
1 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
0,5 dl hela linfrön
0,5 dl rapsolja
0,5 tsk salt
2 dl kokande vatten
Flingsalt
  • Blanda alla torra ingredienser, tillsätt sedan olja och kokande vatten.
  • Häll degen på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ut degen över hela plåten med ytterligare ett bakplåtspapper som du lägger över degen. 
  • Ta bort bakplåtspappret du tryckt ut degen med och strö över flingsalt
  • Skär degen lite lätt i rutor, så är det lättare att bryta av när knäckebrödet är klart
  • Grädda i en timme på ca 150 grader i mitten av ugnen
Lägg det färdiga knäckebrödet i en burk eller plastpåse.
Jag förvarar mitt i denna fina burk som jag fått av min vän H. Burken är från Derrière la porte

Ha en härlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar