Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

söndag 15 december 2013

Tryffeltillverkning

I går var vi och köpte gran. Den är så fin och luktar juligt och gott. Tyvärr var vår slinga väldigt trasig, eftersom två små "troll"hängde i den förra året på jakt efter polkagrisstänger.
 I dag inhandlade jag en ny.
Trots många års studier i matematik med koll på pi och diametern, så var det längre runt granen än sex meter...tur man har en snäll man som åker och byter mot en längre.
I går blev det även julgodisbak som fortsatte idag då jag satte dottern och kusinerna i arbete med att göra risbräck, marsipanfigurer och mozartkulor.
I går blev det tilllagning av vit tryffel som måste göras dagen innan man äter den. Tryffeln är perfekt även till nyår då man vill ha mer vitt och fräscht till kaffet.
 Receptet hittar du här. Obs! Jag byter alltid ut cognac mot vaniljvodka, blir mycket godare.
Idag var det 30% på alla plädar på Ica Maxi. Trots det billiga urspungspriset på 89 kr, blev två plädar mina för drygt 60 kr/ st! Mönstret var väldigt fint sk gåsöga.

Så här blev barnens pepparkakshus. Gissa vilket småkillarna gjorde och vilket dotter med kompis gjorde?! ;-)
Inför pysslet

Hus nr 1

Hus nr 2

Dotterns pyssel
Sista chansen att vinna brickan är idag. I kväll kl. 21 dras vinnaren och presenteras på bloggen i morgon. Skriv namn och kommentar nedan, så kan du vinna en fin julklapp till dig själv eller någon annan.
Kram Stina

1 kommentar:

  1. Åååååå så mycket gott du har gjort :)och fynda på Ica är inte fel, det händer mig ofta!
    Kram Sandra

    SvaraRadera