Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

torsdag 18 juli 2013

Kräftor, vintips och lite gott bröd

 I går kokade jag havskräftor och i dag åt vi dem med lite tillbehör tillsammans med vår trevliga granne.
 Jag bakade även ett väldigt gott bröd som är supergott och enkelt att göra. Obs! Använd bara bikarbonat som är oöppnad= ny påse. Receptet har jag fått från min kära syster.
  Nybakat bröd. Handduk/ Brödduk Åhlens

  Så här fint blir det när det är uppskuret. Lykta; Iitalla, Duk H&M home

Jag har även gjort en Västerbottenpaj som är god till kräftor och skaldjur:
Pajdegen görs på vanligt vis och förgräddas i ca 10 min i 200 grader

Fyllning:
2,5 dl kaffegrädde
1 påse riven Västerbottenost
2-3 ägg
1/2-1 kruka färsk basilika
paprikapulver efter behag, men minst 1 tsk!
salt och peppar

Häll detta över det förgräddade pajskalet
Skiva 2-3 tomater och lägg överst på pajen. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader tills pajen fått färg och "stannat"

Till sist ett Bag- in - boxtips som passar bra när man är många. Vinet har tydligen varit ett populärt beställningsvin, så många Systembolag har tagit in det permanent.
Rosévin "Big Zin", systembolaget 179 kr. Karaff Eva Solo

/ S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar