Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

lördag 24 augusti 2013

Hemgjord bearnaisesås och jag har fått korgen....

Hoppas ni njuter av en härlig helg. I går införde vi fredagsfika efter jobb/ dagis/ skola. Jag slutar tidigt på fredagar i höst, så jag tänkte att jag och barnen inleder helgen med att handla på bageriet. Det blev en chokladboll till stora tjejen, bulle till mellankillen och minstingen insisterade bestämt på en sockerfri kaka. Jag köpte till en chokladboll eftersom jag visste att han inte skulle gilla den andra. Själv tog jag en  "gris", en lokal variant som är väldigt god. Finns b la på Ekelunds konditori och Danska wienerbageriet i Kalmar. Vi satt ute i trädgården och hade en skön start på helgen.

 När barnen lagt sig i går, såg vi "Små citroner gula", en svensk "feel good"- film. Vi såg den via dreamfilm.se och kopplade via Ipad och Apple-Tv upp den på Tv:n; Supersmidigt!


 Här i söder har vi haft en underbar sommardag. Dottern har två kompisar som ska sova över och i morgon ska tjejerna ha ett eget bord på loppis.

Till köttet och pommesen som tjejerna beställt, blev det hemmagjord bearnaisesås. Den jag gör är inte så fet. (Receptet kommer från Linas barnkasse)

Här kommer receptet:
Bearnaisesås
1 msk smör, smält i en kastrull
2 msk vetemjöl, rör ner i smöret
3 dl vatten, tillsätt lite i taget samtidigt som du vispar
1 dl creme fraiche 34%, vispa ner
1 tärning hönsbuljong, tillsätt
2 tsk torkad dragon, vispa ner
Koka upp såsen, sänk sedan värmen och låt sjuda till servering. Krydda ev. med lite salt och dekorera med färsk dragon(om du vill)



Skål Mateus
















I dag fick jag även med korgen "Höjdare" från Ikea.
 Den var väldigt stor och rymde lätt alla våra filtar på altanen.

Korgen fanns även i turkos och helt naturfärgad. Den fanns också i en mindre storlek.

Hoppas att ni får en bra lördagkväll! Nu blir det en promenad med Ove, vår jack russel! Ove agerar modell tillsammans med vännen Malin Wollin som bloggar på Mama. Titta gärna på vår fina, lilla hund genom att klicka på länken.

Fotot togs för ett par veckor sedan i deras härliga stuga på landet!
Ha det så bra!/ S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar