Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

onsdag 28 augusti 2013

Isad melon och dunderförkyld..

Då var det dags! Trots att jag sällan är sjuk har jag blivit dunderförkyld. Skyller på dagis/ skolbaciller. Som tur är är jag tillräckligt pigg för att jobba! Tråkigt nog är jag för hängig för att träna/ springa.
Nu är det bara några få dagar till årets cykelfest i vårt område. Om jag haft desserten på min lott, hade jag nog gjort denna:
Isad melon
Detta är en väldigt somrig dessert som passar mellan april och september. Man kan även ha ett litet fat med chokladtryfflar vid sidan om. Barnen gillar också denna dessert, det är ett gott betyg.
Jag ska nog förbereda en sats på fredag eftermiddag, så tar vi den som fredagsmys efter maten!

Isad melon:

Antal portioner: 4
Färdigt på: 15 min + tid att halvfrysas ca 2 timmar
Ingredienser
1 kg mogen honungsmelon 
1 dl vatten 
1 dl socker 
1 msk citron pressad 
citronmeliss som dekoration
Färska bär(funkar även med frysta)

Gör så här

1. Dela och kärna ur melonen, skeda sedan upp den och lägg fruktköttet i en matberedare eller använd en stavmixer för att mixa till en slät smet. Slå citronsaften över och rör om väl.
2. Koka samman vatten och strösocker i 5 minuter till en sockerlag. Låt svalna och blanda sedan melonköttet med sockerlagen till behaglig soppkonsistens. 
3. Ställ in i frysen ca två timmar, rör om ordentligt efter en timme. Skeda upp i cocktailglas, dekorera med citronmeliss och färska bär.

I morgon blir det ingen god dessert, kör 5:2 måndag och torsdag...

Ha en bra kväll!/ S





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar