Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

onsdag 25 september 2013

Pimpa med pumpor

Jag gillar verkligen hösten. Fina dagar med sol och hög luft, men också kalla kvällar då man kan mysa framför brasan med tända ljus. Jag tycker det är så fint att dekorera med pumpor och här är ett sätt att göra det på:
Här har jag bara lagt ut lite pumpor på ett fat som dekoration i vardagsrummet. Fat Jellybean
Har också satt ut stora pumpor på både fram- och baksida av huset.
I går fick jag ett ryck och bakade ett gäng polkatårtor som jag tog med till jobbet.
Receptet har jag fått av Heléne, som jag arbetade med förut. Gillar man inte polkagris, kan man ta dajm istället.
Polkatårta( enkel sats) Jag gör alltid dubbel sats så att jag får 2 flarn som jag lägger grädde och polkagrisar emellan.
1 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1/4 dl grädde
1/4 dl sirap
3/4 dl smält margarin eller smör
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Rör i hop allt och lägg i klickar på ett bakplåtspapper. Tryck ut smeten med händerna eller genom att trycka på ett bakplåtspapper som du lägger på smeten. Täcker inte riktigt hela långpannan.
Grädda i ugn ca 8-10 min i 175 grader.

Till mina två flarn brukar jag ha en blandning med 3 dl vispad grädde och 1 påse krossade polkagrisar.

Nu blir det tjejmiddag med bästa J och S. Spännande och se vad vi ska få idag!/ S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar