Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

torsdag 17 oktober 2013

Bakmarathon

När jag väl bestämmer mig för att göra något, går jag all-in! Eftersom jag är bjuden på spahelg av bästa vännen, är jag inte hemma vid familjens fredagsfika. Så ikväll har jag bakat muffins, havrekakor a là Filippa, Leilas kolasnittar och mjuk citronkaka med sesamfrön. I ugnen står dessutom glömda chokladbollar. De ska gräddas ett par timmar och sedan stå kvar i kall ugn och "glömmas" i ugnen till i morgon bitti.
Citronkaka

Så här går det när man vänder bort huvudet 2 sekunder
 och någon på ca 1 m hinner  "hjälpa"till

Leilas kolasnittar


Leilas kolasnittar
Ingredienser
100 g mjukt smör 1 dl strösocker 2 msk ljus sirap 2.25 dl vetemjöl 0.5 tsk bikarbonat 1 tsk vaniljsocker 1 tsk malen ingefära 
(Jag blandar även i en krossad dubbeldajm när allt annat är blandat)
                                  Blanda alla ingredienser med degkrokar och elvisp
                                  Dela i 2 delar och rulla till längder som du plattar till
                                  Grädda  ca 12-15 min i 175 grader

Muffins- vanligt recept med lite pressad citron i
Filippas havrekakor är barnens favoriter och ger knappt någon disk.
100 g smör(smält i kastrull)
Blanda sedan i övriga ingredienser
1 dl strösocker
4 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker


  • Klicka ut i småkaksformar och grädda i 200 grader(i mitten av ugnen) tills kakorna fått färg


Filippas havrekakor
Nyklippt
Har även kapat håret drygt 1 dm hos gulliga Louise, bjuder på en efter- frisören-bild.
Ha en dejlig kväll! I morgon är det fredag!/ S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar