Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

lördag 20 december 2014

Fröken i Söder- fixardag

Idag fick vi sova lite längre än vanligt, faktiskt till 6.15!;-)
(Killarna var hemma med farmor som barnvakt och lade sig betydligt tidigare än vi)
Vi hade en supertrevlig kväll i går med många goda rätter, julquiz och mycket skratt.
Jag fick lämna ifrån mig receptet på både salladen och wasabicheesecaken och idag var det ytterligare en som hörde av sig om recepten.
Även om man är "aptrött" på fredagen är det väldigt trevligt att gå bort eller bjuda hem folk på fredagar. Det blir inte heller särskilt sent och det passar ju mig som är så kvällstrött.
Vi har fått mycket uträttat idag med både handling, granköp och bakning. Jag och dottern har stått i köket i eftermiddag och bakat och gjort julgodis.
Tre sorter hann vi med idag: tomtefudge(från Arlas hemsida), turkiskpepparkola(från Jennys matblogg) och risbräck(smält choklad som blandas med Vårgårdaris och klickas ut i lagom stora bitar).

Tomtefudge med skumtomtar och vit choklad
Jag har bakat Leilas goda vörtbröd efter inspiration av Anna som har bloggen Ekenäsliv. Anna gjorde brödet häromdagen och det såg så gott ut! Jag har aldrig bakat vörtbröd tidigare. Har du?

Den planerade planksteken blev nedröstad i morse och vi har i stället ätit hemgjorda hamburgare som maken grillat ute.
Julsnapsen av polkaskruvar har jag förberett. Jag som inte gillar snaps tycker att denna polkasnaps är god(fast jag tar bara en).

Vill du göra själv så köper du en strut med polkaskruvar(alla ska användas) som du lägger i en flaska med ca 35-40 cl vodka. Efter några timmar har den löst sig och du får en god och fin snaps till julbordet eller som gå-bortpresent.
Ta inte vanliga polkagrisar, då blir snapsen grumlig. I Kalmar finns polkaskruvar bl a på "Tokige Ture". Bor ni inte här kan ni säkert hitta dem i välsorterade delikatessaffärer.

Nu ska jag ta en skön långrunda med hunden sedan blir det "På Spåret" som vi missade igår. Granen klär maken och barnen när jag är ute med hunden. De har gjort mycket "fint" på dagis som de vill ha i granen.......;-)


Ha en riktigt fin lördagkväll! Kram Stina

2 kommentarer:

  1. Gott! Jag brukar baka vörtbröd, här får det bli bak i morgon. Men så charmigt med dagiskonst i granen. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Mmmm, så gott allting ser ut.... *Skratt* Ja, mycket fint har dekorerats i granen genom åren. Men nu är den tiden förbi, och i år blir "min" gran klädd i pastell från cervera!!
    Önskar Dig en fin 4:e advent, kram Kate

    SvaraRadera