Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

tisdag 7 april 2015

Fröken i Söder- baka frökex

I går var vi bortbjudna på middag och då tog vi med blommor och hembakade frökex. Inte fröknäcke utan mer som kex. De innehåller inget fett och inget gluten så då kan man ju passa på att ha en extra god ost och marmelad på.....

 Frökex
( Recept från Allt om mat)


1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
1 1/2 dl linfrön
1 msk sesamfrön
2 msk vallmofrön(jag tog hälften blå och hälften vita)
3 dl vatten.

Blanda alla frön i en bunke och tillsätt vattnet
Låt stå i ca 2 timmar
Tryck ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper genom att lägga ett bakplåtspapper över och trycka ut.
Strö över 2 tsk flingsalt
Grädda i 150 grader i mitten av ugnen i 40 minuter(jag hade mina inne i ca 55-60 min eftersom jag tyckte kexen var fuktiga efter bara 40 min)
Låt det svalna och bryt kexen i bitar

Middagen igår intogs vid sjönära läge hos goda vänner med utsikt över sundet från två håll- magiskt. Barnen fiskade från bryggan och lekte både ute och inne. Vi fick jättegod mat och dryck.
Idag väntar badhuset på mig och ungarna. Vi är lediga och de gillar att bada. Personligen är jag inte så förtjust i simhallar, men vad gör man inte för sina små hjärtan.
Ha en fin start på veckan! Kram Stina

9 kommentarer:

  1. Mums älskar frökex, farligt gott kram Diana

    SvaraRadera
  2. Gott det där med frökex...mmm. :-) Lite annorlunda recept än vad jag har, så jag får kanske ta och testa detta. :-) Kramizz och ha en trevlig stund i badhuset./Laila

    SvaraRadera
  3. Njut av Påsklov med barnen!
    Gillar inte heller simhallar speciellt mycket.
    Men vad gör man inte för sina barn!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Men åh de där måste jag testa! Jag hade ett annat recept där det skulle vara inne i 10 timmar herre gud! Det kändes alldeles för lång tid :-)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Vilken fin bukett! Härligt gul=) Frökex är så gott så..

    SvaraRadera
  6. Mmmmm så gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Mums, de måste jag testa!
    Simhallen, näää ingen favvo för mig heller... Men Tyra har ju just gjort hål i öronen o det är för mycket bakterier så den slapp vi nu iaf, ha ha ha
    Vi hörs vidare innan lö!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Så trevligt vi hade, alltid lika mysigt att ses!! Ha en fortsatt fin vecka! Kramar

    SvaraRadera