Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

söndag 3 maj 2015

Fröken i Söder- sköna söndag

Vilken skön helg det blev när det slutade regna! Idag har vi haft toppenväder och hämtat ved hos mina föräldrar(och fick god lunch med hemgjord ostkaka)
I går kväll rökte vi räkor i grillen och det kan jag varmt rekommendera- supergott. Jag fick receptet av den här tjejen och det är perfekt helgmat.

Gör så här:
Blötlägg 2-3 nävar med körsbärsspån(finns tex på Bauhaus och Maxi)
Sätt igång grillen.
När det blivit fin glöd slänger du på spånen, lägger en påse frysta räkor(direkt från frysen) i en grillwokpanna/ grönsakskorg.
Lägg på locket på grillen och "rök" de frysta räkorna ca 12 minuter.(mellan 10-15 min) Skaka om lite efter halva tiden.
Servera genast(ljumna) eller senare om du föredrar kalla.
Vi brukar doppa räkorna i creme fraiche saffran och tomat, aioli funkar också.

 Jag hittade fina gullvivor när vi var hos föräldrarna i Blomstermåla. Jag fick med mig en söt vas som vi alltid hade vårblommor i när jag var liten.
 För ett tag sedan hade bloggen Finaste mattan en tävling där man kunde vinna ett sidenkuddfodral av Lill-Babs. Jag vann inte, men beställde ett eget från Ea förlag.Titta gärna in på bloggen Finaste mattan, där du alltid hittar fina tävlingar. Är du intresserad av ett kuddfodral som bl a Kattis Ahlström har hemma så finns det några kvar på förlaget.(Ea förlag)
När jag visade kuddfodralet för mina föräldrar frågade jag mamma" Vet du vem det är?" Mamma trodde det var jag(även om jag aldrig varit brunett, vilket hon borde ha koll på). Pappa sa "Jag gillar inte Lill-Babs"Med andra ord tror jag inte ett likadant kuddfodral hamnar hemma hos dem.....;-)
På plats i burspråkets Howardsoffa

 Här kommer även lite bilder från bloggfikat som Pia bjöd in mig på i går.
Foto Pia Gustafsson
 Har ni vägarna förbi Färjestaden på Öland, besök gärna hamnen där ni kan hitta både mat, inredning, kaffe, glass och choklad.
Nu ska jag och min kompis åka ett par mil västerut till vår närmaste slalombacke för lite backlöpning. Här i Kalmar är det ont om backar, tyvärr.
Ha en fin söndagskväll! Kram Stina

9 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut och vad trevligt med en bloggdate :)
    Jag är lite av en fegis så jag har aldrig träffat någon på riktigt...kanske kommer haha :)
    Ha det fint
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Waooo så vackert ♡ ...
    /Kram

    SvaraRadera
  3. Men vad gulligt av dig att nämna oss! : ) Kram!

    SvaraRadera
  4. Men så trevligt..... Det er ju jätte gott ut med räkorna. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Kul med bloggträff IRL. Både nervöst och spännande :)
    Det med räkorna måste testas... Verkar supergott! Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  6. Hallå Stina!
    Vad smarrigt det där såg ut och oj vad kul med bloggfika!
    Vart var det ni skulle i Italien? Toscana?
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  7. Åå det där ser ju så gott ut:) Hua, tungt med backträning! Kram

    SvaraRadera
  8. Härligt! Äntligen lite sol! Vilken supergullig liten vas. Passar ju perfekt till vårens blommor. backträning!! Phuuu.. Bra jobbat! Kraaam pia

    SvaraRadera
  9. Kul med blogg fika :)
    Har varit och träffat bloggare som jag hade sen gamla bloggen och det är alltid lika nervöst men roligt :)
    Flera av dom träffade jag också på andra större bloggevent och vi träffas regelbundet nu med :) så mysiga personer !!!
    Tack för tipset på räkor lät riktigt gott :)
    Kram

    SvaraRadera