Populära http://bloggar.besökstoppen.se/

onsdag 24 juli 2013

Pulled pork och två fynd

Idag har jag hunnit med en del eftersom jag vaknade(läs blev väckt) tidigt. Jag har gjort pulled pork, jättegott och kan jämföras med gyroskött. Det tar väldigt lång tid, men sköter sig själv i ugnen.
Jag gör alltid dubbel sats med 2 st karrébitar. Receptet nedan är en enkel sats.

Pulled pork:
6 portioner
10 min+ ca 5 1/2- 6 timmar i ugn

Du behöver:
1 1/2 kg fläskkarré, hel bit
2 tsk paprikapulver smoked
2 tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 tsk anchochilipulver
2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
2- 3 msk olivolja
2 gula lökar

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 120 grader
  • Gnid in köttstycket med kryddorna och lägg i en långpanna
  • Skala och klyfta löken och lägg runt köttet, ringla över olivolja
  • Täck med aluminiumfolie
  • Ställ i ugnen i 4- 4,5 timmar.
  • Ta av foliet och höj värmen till 200 grader
  • Ta bort löken
  • Dela köttet i bitar och ös över köttsaften
  • Grilla köttet i ugnen 30- 60 min tills det är klart
  • Jag brukar servera med pitabröd, klyftpotatis, ajvar, turkisk yoghurt och skålar med olika grönsaker








Kryddorna finns i kryddhyllan

Fläskkarré

Med kryddor före man lägger på aluminiumfolie





Färdig att ätas. Form: Gerbera


Jag har fyndat hallon idag utanför Coop på Giraffens köpcenter i Kalmar. 10 kr/ asken!
Perfekt till frukost och smothies framöver. Ska även försöka hinna göra en hallon- marängtårta till min mamma som har namnsdag idag och ska vara barnvakt när vi är på konsert(Gyllene Tider)
Lägger ut recept i morgon!
Förra veckan såg jag en väldigt fin stol på Blocket, givetvis var den redan såld. I går fick jag ett mail om att den blivande köparen inte hämtat stolen och jag kunde hämta den idag! För endast 250 riksdaler har jag nu en ny skrivbordsstol.
Testade med kudde från Living and room

Tog istället en dyna som jag haft till stolarna i köket.
Dyna: Svenssons i Lammhult, Skrivbord/ Bokhyllekombination STRING
Ha en bra dag!/ S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar